15 + 1 kérdés, amelyet érdemes feltenni magadnak mielőtt vállalkozást indítanál
Vállalkozni különösen vonzó manapság. A saját főnököd lehetsz, azt csinálhatod, amit szeretsz, a saját időbeosztásod szerint dolgozhatsz. Ez menőn hangzik, nemde? Van azonban pár dolog, amit érdemes átgondolnod mielőtt belevágsz a nagy kalandba. Ezzel a cikkel ebben kívánok segítő kezet nyújtani.
Egyesek szerint az, hogy a saját időbeosztásod szerint dolgozhatsz, pusztán annyit tesz, hogy választhatsz mikor dolgozol 10-16 órát, nappal vagy éjszaka. Megnyugtatlak, az igazi vállalkozói lét nem erről szól.
Viszont ahhoz, hogy a vállalkozásodat tényleg élvezettel tudd menedzselni, gondos előkészületek, és megfelelő mindset szükséges. Ez a cikk az előkészületek részét hivatott megtámogatni néhány dologgal, amit mindenképpen érdemes átgondolnod mielőtt belevágsz a nagy kalandba.
1. Miért akarsz vállalkozást indítani?
Ez a kérdés annyira egyszerűnek hangzik… Azonban mégsem az.
Nézzük csak, mire gondolok:
Tisztában vagy azzal, miért kelsz fel reggel?
Miért teszed nap mint nap azt, amit teszel?
Miért akarod ezt csinálni?
Miért pont ezt akarod csinálni?
Miért nem inkább mást?
Néha vállalkozni akarunk anélkül, hogy tudnánk, miért. És egy fontos dolog. Ha az a válaszod, hogy csak a pénzért: inkább gondold át még egyszer!
2. Fog a vállalkozásod ötlete rövid és hosszú távon pénzt hozni a házhoz?
Ha a válaszod nem, akkor érdemes ezt is átgondolni. És ez akár ellentmondhat az előző pontom végével, viszont ott nem véletlen emeltem ki a csak-ot. A lényeg: úgy tudsz megélni a vállalkozásodból, ha az pénzt termel neked. Akkor tudsz hasznos lenni másoknak, ha először saját magad számára vagy hasznos. Ha azon kell gondolkodnod vállalkozásod művelése közben, hogy miből fogsz megélni, az nem vállalkozás. Ha több pénzt visz el, mint amit termel, akkor érdemes másként tekinteni rá. Ha életképes a szolgáltatásod, keresik, szeretik és honorálják azt – abba érdemes belefektetni mindent ami előre visz.
3. Kinek akarsz dolgozni?
Kivétel nélkül minden marketinges ezzel a kérdéssel kezdi. Nem véletlen. Ugyan én nem vagyok marketinges – a márkaépítés és a marketing ugyan szorosan összefügg, de mégsem ugyanaz a kettő.
Szóval a vállalkozásodat mindig a célközönségednek kell igazítanod. Olyan terméket, szolgáltatást készíts, amire ők vágynak, ott hirdess, ahol ők vannak. Olyan nincs, hogy mindenkinek dolgozol. Egyszerre nem tudsz mindenkihez beszélni. Ezt felejtsd el!
Szűkíts, célozz! Ha szűkíted a kört, egy idő után ismerni fognak, ők lesznek azok, akiknek te jutsz az eszébe, ők lesznek azok, akik akár még el is adják a terméked a barátaiknak. Keresd őket, beszélj hozzájuk, segíts nekik. De csak nekik!
4. Kik a versenytársaid?
Nem vagy egyedül. Szolgáltatásod valójában már létezik odakinn a nagyvilágban – hacsak tényleg nem egy forradalmian új unikum ötlettel jössz ki a piacra. Legyen így! Fontos, hogy körülnézz, és lásd, kik azok a mások, és hogyan csinálják. Mit tudsz tőlük tanulni, és mi az, amiben sokkal jobb lehetsz náluk. Ők a barátaid, mert tükreikkel segítenek téged abban, hogy a legjobb lehess.
5. Mi az USP-d?
Egyáltalán mi az az USP? Az USP a „unique selling position” kifejezésnek a rövidítése, ami magyarul egyedi terméktulajdonságot jelent. Kérdezd meg magadtól, mi az ami megkülönböztet a versenytársaidtól? Miben egyedi a vállalkozásod?
6. Hogyan fogod piacra vinni a termékedet?
Adj időt a célpiacodnak arra, hogy felfedezzenek, és kipróbálják a termékedet. Róma sem egy nap alatt épült fel. Ha a legjobb – a termékedhez illő – marketingstratégiát választod, akkor nagyon hamar fel fognak rád figyelni, és meg fognak találni. A növekedés szinte robbanásszerűen fog beindulni. Előtte viszont gondolkodás, tervezés, munka, türelem!
7. Hogyan fogod árazni termékeidet?
Nem akarsz túlárazott, de alul árazott sem lenni? Hasznos, ha végzel egy piackutatást. Érdemes a versenytársakkal kezdeni, és megnézni, hogy ugyanazon termékeket hova lövi be a konkurrencia. Érdemes ugyanabból ellenőrizni a luxuskategóriát is, és az alsó kategóriát is. Vedd figyelembe a rezsi költséget, esetlegesen a szállítási díjakat, bérleti díjakat, és mindent ami ahhoz kell, hogy ki tudd szolgálni az ügyfeleidet. És az elsők között azt, hogy az általad megcélzott célközönség ki tudja-e fizetni a portékádat?
8. Van rá pénzed?
Mielőtt elkezdenél pénzt keresni, nagyon valószínű, hogy először bele kell fektetned. Időt és pénzt. Ez sajnos elkerülhetetlen – Aladdin csodalámpája igen messze van. Legjobb, ha írsz egy checklistet arról, hogy mi mennyibe kerül, és hogyan tudod előteremteni rá a megfelelő forrásokat. Ezt követően indulhat a buli.
Néhány alap dolog, gyors felsorolásként:
Vállalkozásalapítás díjak – könyvelő, ügyvéd, stb…
Termékfejlesztés
Megjelenés – arculat, kommunikáció – megtervezése, – kivitelezők díjai
Domain név foglalás
Weboldal – online stratégia kidolgozása
Reklám, marketing
Ez csak néhány szempont, amelyet érdemes figyelembe kell venni. Én azt szoktam javasolni az ügyfeleimnek, hogy ne kezdjük rögtön az anyahajóval. Induljunk az alapoktól, és amikor felmerül az igény a bővülésre, hozzáépítjük az adott építőelemet. Így lesz bírható a tempó, és mindig annyit teszünk bele, amennyire pont szükség van – nem többet és nem kevesebbet.
9. Extrém motivált és szenvedélyes tudsz maradni?
Nagyon könnyű lelkesen belevágni, mindent beletenni – majd lelassulni, és utána magunk mögött hagyni az egészet. Tapasztalatból tudom. Tudsz folyamatosan dolgozni az ötleteden? Végig tudod vinni akkor is, ha elsőre úgy éled meg, kudarc lesz az egész?
Hagyd figyelmen kívül azokat, akik vissza akarnak húzni! Egyszer egy tanítóm azt mondta:
Ha a legközelebbi ismerőseid, családod azt mondja, hogy ez egy hülye ötlet, hagyd abba… NA AKKOR KELL APAIT ANYAIT BELEADNOD – mert az egy piacképes ötlet.
Keresd az inspiráló társaságot, higgy magadban és kitartóan haladj a saját utadon! Menni fog.
10. Meg tudod csinálni egyedül?
Érdemes átgondolni, hogy a leendő bizniszed saját magad által egyedül kivitelezhető üzleti ötlet-e, vagy több ember szükséges hozzá? Én úgy gondolom, magányos farkasként kevésbé tudsz boldogulni, abból a nemesen egyszerű dologból kiindulva, hogy nem érthetsz mindenhez, és nem lehetsz ott egyszerre mindenhol. Tehát mindenképpen érdemes csatlakoznod másokhoz. Csapatot gyűjteni magad köré, vagy éppen vállalkozói klubokhoz kapcsolódni.
11. Milyen meglévő forrásaid vannak?
Sokan úgy vágnak bele a kivitelezésbe, hogy a tervezés során kifelejtik megnézni, mi áll most a rendelkezésükre. Nézz körül, mid van most ahhoz, hogy el tudj indulni! Ezzel igen sok pénzt és időt takaríthatsz meg magadnak.
12. Készen állsz arra, hogy beletedd az idődet?
Egy vállalkozás vezetése rengeteg időt, pénzt és energiát igényel ahhoz, hogy sikeressé váljon. Tehát a nagy kérdés – jelenlegi élethelyzeted támogatja azt, hogy egy vállalkozást elkezdj most építeni? Ez kockázatvállalással, és rengeteg áldozattal jár. Ha csak fél gőzzel tudsz elindulni, lehet, hogy érdemes egy kicsit pihentetni.
13. Milyen jogi keretekre van szükség?
Vegyük kézenfekvő példaként az adatkezelést. Ma már erre mindenkinek gondolni kell. Minden munka kezdetekor az az egyik első kérdésem az ügyfelemhez, hogy ügyvéded van? Arra a feltett kérdésre pedig, hogy van-e GDPR sablonom, azt mondom, hogy nem adok sablont. Csináltasd meg ügyvéddel a saját érdekedben! Ezen kívül pedig bizonyos tevékenységeket különböző jogszabályok kontrollálnak – bizonyosak pedig engedélyhez kötöttek. Ezeket mindenképpen érdemes átbeszélni egy szakértővel. Légy résen, mert nagyon hamar kaphatsz ellenőrzést bármilyen témában.
14. Hogyan adózz?
Ez is egy tipikus kérdés, amelyre gondolnod kell vállalkozásod tervezésekor. Ma már a fusi nem menő. Sőt, soha nem volt az – csak egyesek azt hitték. Tisztán vállalkozni manapság nehéz, viszont felemelő érzés. Önmagunk és mások tiszteletének a kinyilatkoztatása az, hogy mennyire játszunk tisztességesen a piacon. Ne felejtsd el felkutatni a lehetőségeidet arról, hogy melyik vállalkozási forma a számodra a legmegfelelőbb, mielőtt bármibe is belefognál. Enélkül nem mehetsz tovább.
15. Mik a céljaid?
El akarod indítani a vállalkozásod? Rendben. Gondold át előtte, hogy hogyan képzeled el magad 5 vagy 10 év múlva? Fontos, hogy vállalkozásoddal hosszú távra tudj tervezni, mert ha jól és kitartóan csinálod, a jólétedet fogja szolgálni. Ehhez azonban először fel kell növesztened.
15 1. Ott vagyunk már?
Avagy mikor kell elkezdened? Készíts egy deadline tervet – idővonalat – amikorra szeretnéd az indulásod. Készítsd elő, és tégy meg mindent azért, hogy sikerüljön. Készíts teendő listákat, jelöld be a szükséges feladatokat. Légy reális – álmodj nagyokat, de légy magaddal szigorú! Tervezz és cselekedj!
Rengeteg kérdés felmerülhet egy vállalkozás megtervezésekor. A fenti 16 kérdés csupán egy mankó – ami mentén el tudsz indulni. Ne felejtsd el, hogy egy vállalkozás beindítása nagyon nehéz. Sok időt, türelmet és energiát igényel.
Azok, akik most nagymenők és jól megy nekik, ők is végigmentek egy úton. Ezt többnyire le is írják, el is mondják. Keresd ezeket a sztorikat, vedd ki belőle azt, amiben magadra ismersz, és légy türelmes!
Hajrá! Ha pedig támogatásra van szükséged, vedd fel velünk a kapcsolatot! Az első konzultáció ingyenes.