A SEO-ról általában
Ez egy igen régi cikk. Megeshet, hogy bizonyos dolgok ma már másképp működnek, éppen ezért ajánlom figyelmedbe a blogon lévő újabb keresőoptimalizálás témáról szóló cikket: https://businessbloom.consulting/web/top-10-keresooptimalizalas-hiba/
A keresőoptimalizálás – azaz a (SEO – Search Engine Optimization) legegyszerűbben megfogalmazva az online marketing azon tevékenysége, melynek segítségével honlapod előkelő helyre kerülhet a Google találati listájában.
Egy szuper weboldal megépítése önmagában annyit ér, mint a világ leggyönyörűbb festménye lerakva a pince legsötétebb sarkába, amit néha-néha az arra járó egerek néznek meg csupán.
A weblapod az elkészítését követően folyamatos törődést igényel. Folyamatos mérés, technikai optimalizálás, tartalom gyártás, tartalom terjesztés által lesz ismert, hiteles, és ennek segítségével kerülhet oda ahová szeretnéd. Röviden tehát a keresőoptimalizálás által emeljük a honlapodra érkező hasznos és megtérülő látogatások számát.
Miért csak a Google?
Bizonyára sokat hallod ezt a kifejezést: megkeresem a gugliban, kiguglizom, Google optimalizáció, Google így, Google úgy… stb. Igen, ma már csak a Google. Régebben foglalkoztunk a többiekkel is (Bing, Yahoo, DuckDuckGo, és egyéb keresők) Azonban mára a Google szinte teljesen kiütötte őket. Nézd, ez a kép mindent elárul:
Forrás: StatCounter Global Stats – Search Engine Host Market Share
Mivel tudjuk a fent említett hasznos látogatások számát növelni?
Először is eleve érdemes olyan weboldal készítőt megbízni, aki keresőbarát szempontok szerint építi fel a weblapod. Erre érdemes rákérdezned már az árajánlatkérésnél.
A keresőoptimalizálás három elemből áll:
Technikai keresőoptimalizálás
A weboldal működését illető szempontok. Ilyen például az eszközfüggetlen (mobilbarát) felépítés, gyorsaság, indexelhetőség, átláthatóság.On-Site SEO
Tartalmi keresőoptimalizálás. Ide tartozik a megfelelő tartalom előállítása, a szemantikus címkék helyes alkalmazása, a szép url-ek használata, címek és címsorok helyes alkalmazása, meta leírások megfogalmazása, képek megfelelő használata.Off-site SEO
Ezt a területet a mai napig is (tévesen?) linképítésnek hívják. Viszont ez a linképítés már nem az a linképítés, ami évekkel ezelőtt (több, mint egy évtizede…) volt. Míg régen elegendőnek tartottuk, ha „linkkatalógusokba” regisztráltuk az oldalainkat, ma már ez ennél bonyolultabb, és szebb folyamat. Ma a releváns tartalom hozza meg a várva várt sikert. Mégpedig a hasznos és érdekes – minőségi tartalom gyártása, és a tartalom megfelelő csatornákon való terjesztése. Ez mehet hírlevélben, közösségi csatornákon, partner weboldalakról, stb…
Keresőoptimalizálás alapok
Mielőtt belevágunk, érdemes először tisztázni, mit értünk SEO alatt.
A SEO a keresőmotor-optimalizálást jelenti, amelynek célja a webhely technikai lehetőségeinek a kiaknázása, valamint a keresőmotorok találati listájában a magasabb rangú helyezések elérése.
Vessünk pillantást egy keresési oldalra: https://go.mmtr.hu/seocikkpelda
Az első helyeken mindig a térképes találatok vannak és a fizetett hirdetések. Ez általában az első három hely. Ezután következik az úgynevezett organikus találati lista.
Többnyire amikor beírjuk a keresőszót a Google-ba, és most a Google-ről beszélünk a monopolhelyzete miatt, de bármely más keresőmotor is kitölti az eredményoldalt azzal, ami a legrelevánsabb.
Tehát fent van néhány szponzorált hirdetés. Ha egy kicsit lejjebb görgetünk, meglátjuk a helyi eredményeket, amelyek néhány helyi üzletet mutatnak nekünk. Ezen eredmények mindegyikén látni fogjuk az adott üzlet távolságát, értékelését, leírását és képét. Ezeket az információkat általában mikrodatának hívják. Ha helyesen konfigurálod a webhelyed, akkor biztos lehetsz abban, hogy a keresőmotorok hozzáférnek az összes információhoz, majd eldöntik, hogy mikor és kinek jelenítik meg azokat.
Organikus találatok
Kicsit lefelé görgetünk, és itt láthatjuk a fizetés nélküli listákat, más néven organikus találatokat. No ezt szeretnénk optimalizálni. Minden egyes keresőmotor eredményoldala kicsit másképp fog kinézni. Néha nincsenek hirdetések fent, vagy nincsenek helyi találatok, de organikus listák mindenütt lesznek. És ha ezeket optimalizálod, akkor óriási növekedést fogsz elérni a webhelyeddel.
Számos olyan tanulmány készült, amelyek az átkattintási arányokat vizsgálták. Ezeknek az eredménye az, hogy minél előrébb van a weblapod a találati listában, annál több kattintást fog elérni. Tehát ha a második helyen vagy épp a találatok között, és úgy gondolod, hogy eljuthatsz az első helyre, érdemes megtenned a szükséges lépéseket, mert megduplázhatod az adott keresési kifejezésre jutó forgalom mennyiségét.
Hasonlóképpen, ha egy adott kifejezésnél a második oldal alján állsz, mert még soha nem optimalizáltad webhelyed rá, és úgy gondolod, hogy eljuthatsz az első oldal aljára, mondjuk a hetedik vagy a nyolcadik helyre, megduplázhatod vagy megháromszorozhatod az adott kifejezésre jutó keresési mennyiséget. Nagyon sok tényező van a SEO során. Mindegyiket érdemes mérlegelni.
Visszafordulási arány
Sok minden a tartalomhoz kapcsolódik, például ahhoz, hogy az üzeneted egyedi vagy meggyőző – tehát minőségi tartalmat szolgáltatsz. A keresőmotor meg tudja állapítani, ha valaki visszafordul a webhelyedről. Ha tehát pár másodpercnél rövidebb időt tölt valaki nálad, érdemes elgondolkodni a tartalmaid hasznosságáról, minőségéről.
Fontos tényező maga a tartalomstruktúra. Ha gyenge címkéid vagy kategóriáid vannak, a keresőmotorok nehezen fogják megérteni a webhelyed felépítését, és rossz oldalra terelhetik a felhasználókat. A tartalom azért is fontos, mert a jó tartalom megírása a linkek megszerzésének egyik fő módja, és a linkek nagyon fontosak a SEO számára.
Gondolhatsz úgy egy hivatkozásra, mint egy szavazásra, ami a webhelyedről szól. Minél több szavazatot kapsz, annál jobb helyzetben vagy. Tehát, ha készítesz egy kiemelkedő minőségű hasznos bejegyzést, rengeteg linket kaphatsz az oldaladra, amelyek nagyon hasznosak lesznek SEO-hoz.
Ebben a cikkben főként a SEO technikai szempontjaira fogok összpontosítani. Ez azt jelenti, hogy minden oldalon megnézzük, van-e az adott oldalnak címe, meta leírása és mikrodatája. Miután mindent beállítottunk, csak néhány percbe telik egy oldal vagy blogbejegyzés optimalizálása, és ez az optimalizálás nagy segítség lesz a keresőmotorok számára. Ezzel biztosítjuk, hogy a lehető legmagasabb rangot kapja a weboldalad.
Rang… linképítés… Pagerank. Biztos hallottál már ezekről. Ma már a linképítés egészen másképp néz ki, mint régen.
Nincs már Pagerank. Mi van helyette?
Aki egy picit is foglalkozott az elmúlt években keresőoptimalizálással az tudja, hogy a Page Rank ideje lejárt, azaz már nem használjuk a domainek kapcsán, helyette a Domain Authority (DA) mutatóval határozza meg a szakma, hogy egy-egy weboldal milyen értékkel bír. A https://Moz.com által létrehozott mutató 1 és 100 közé helyezi el a domaineket, mellyel jelzi, hogy várhatóan mennyire kerül előre a Google találati listáján. Minél közelebb van a DA érték a 100-hoz annál értékesebb, erősebb domainről van szó.
Azonban érdemes tudni, hogy valójában nincs olyan, hogy jó vagy rossz érték. Ez a szám csupán összehasonlításként szolgál, és a tetejére a skálának kizárólag olyan oldalak kerülhetnek, mint a Google.com, vagy a Wikipedia, még az alsó részben a kevesebb rámutató linkkel ellátott céges oldalak állnak.
Kulcsszó stratégiák
Mielőtt elkezdenénk optimalizálni, tudnunk kell, hogy milyen kulcsszavakra szeretnénk rangsorolni a weboldalunkat. A kulcsszó kutatás sok eszközt tartalmaz, és attól függően, hogy mekkora a projekt, hetekig tartó munkába kerülhet.
Két alapvető kulcsszó stratégia létezik, és érdemes választanod egyet, mielőtt továbblépnél.
Az első a „Short tail” megközelítés. Olyan kulcsszavakra optimalizálunk, aminek viszonylag nagy a keresési előfordulása. Tehát ha mondjuk egy autószerelő műhely weblapját optimalizáljuk, lehet első körben az a kulcs kifejezésünk, hogy „autószerelő”. Erre a keresőkifejezésre nagyon nagy lesz a keresések száma, és ha ügyesek vagyunk, havonta akár több ezer látogatást kaphatunk.
A Short tail stratégia nagy előnye az, hogy nincs szükséged hatalmas kulcsszólistára. Van egy kulcsszavad, és az összes aloldalad erről az egy kulcsszóról szól. Hátránya, hogy nagyon nehéz megtalálni a legnépszerűbb keresőkifejezések egyikét oldaladhoz. Több ezer más webhely próbál megjelenni az autószerelő kifejezésre. Nagyon nagy a verseny.
Ami egy kicsit könnyebb, az a „Long tail” megközelítés. Itt keresned kell egy csomó olyan kifejezést, amely kevésbé népszerű, viszont így kisebb a verseny is. Tehát ahelyett, hogy megpróbálnál optimalizálni az autószerelő kulcsszóra, megpróbálhatsz dolgozni az „autószerelő műhely Budapesten”, vagy a „veterán felújító autószerelő”, vagy épp a „autószerelés egy héten belül Budapesten” kifejezésekre. Gyakorlatilag a felhasználó kérdésére komplett választ adhat egy Long tail kulcskifejezésre optimalizált weboldal. Mindezek sokkal kevésbé elterjedt kifejezések lesznek, és eltart egy darabig, amíg cikkeket és aloldalakat írsz az egyes kifejezésekhez. Viszont megéri. Mivel ezek a kifejezések annyira specifikusak, kisebb a verseny. Ez azt jelenti, hogy könnyebb elérned a jó besorolást.
Általánosságban elmondható, hogy a Long tail megközelítés sokkal könnyebb stratégia, mint a Short tail. Hacsak a jelenlegi webhelyed nem áll már igazán jól a rangsorban, én a Long tail kulcsszavakra összpontosítanék. Ezek egy adott kérdésre vagy a közönséged konkrét kérdéseire adják meg a választ. Sokkal könnyebben kivitelezhető megközelítés, mint egy általános kifejezés rangsorolása.
SEO tényezők a weboldalon kívül
Ebben a cikkben leginkább a keresőoptimalizálás technikai szempontjaira fogunk összpontosítani a WordPressen belül, viszont elkerülhetetlen, hogy foglalkozzunk azokkal a technikai dolgokkal, amelyek a WordPressen kívül esnek. Ahhoz, hogy valóban optimalizálni tudd a weboldalad, ezzel is törődnöd kell.
Az első tényező a sebesség. A keresőmotorok a webhelyeket sebessége alapján előrébb, vagy hátrébb sorolhatják, mert úgy vannak kalibrálva, hogy tudják, hogy egy lassú weboldal rossz felhasználói élményhez vezethet. Minél lassabb a weboldalad, annál több ember fog csalódni benne és visszafordulni. Ha a weblap betöltődése három másodpercnél tovább tart, akkor valószínűleg forgalmadnak a 25% -át elveszíted. Az emberek nem szeretik a lassú weboldalakat, ezért a keresőmotorok hajlamosak gyorsabb webhelyeket először megjeleníteni.
Mi az a néhány szempont, amit figyelembe véve előnyre tehetsz szert?
Az első az, hogy vásárolj jó tárhelyet. Ha egy olcsón bérled a tárhelyed, akkor megeshet, hogy lassú szerveren fut a weblapod, és akármit csinálsz a weboldaladon, az nem lesz gyorsabb, ha a kiszolgáló oldal lassú. Győződj meg arról, milyen tárhelyet béreltél. Fogadj be több ajánlást, nézz körül, mit írnak a weben az adott szolgáltatóról. Fontos a tájékozódás, mert ez az egyik legfontosabb kérdés, amire igenis van ráhatásod!
Egy másik tényező a biztonság. A keresőmotorok a titkosított csatornán (ssl) keresztül kommunikáló weboldalakat előnyben részesítik. Sőt, a Google Chrome még külön figyelmeztet is akkor, ha nem biztonságos a kapcsolat a géped és a szerver között. Ezt a biztonságot tanúsítványokkal tudjuk igazolni, amit minden esetben a tárhelyen kell beállítanunk. Van egy csomó drága fizetős tanúsítvány kibocsájtó, viszont egy kisvállalkozás esetében a Google által biztosított ingyenes Let’s encrypt tanúsítvány bőven elegendő szokott lenni. Ehhez azonban nem elég csupán a tanúsítvány beszerzése, hanem valóban biztonságos csatornán is kell futtatod az oldaladat.
Ahogy fent említettem, egyes böngészők, például a Chrome, elárulják a felhasználóknak, hogy nem biztonságos webhelyen vannak, így az átlag látogató – aki a piros képernyőt nem elolvassa, hanem bezárja – azonnal visszafordul a weblapodról, mielőtt az megjelent volna számára. Az SSL tanúsítványt be KELL szerezned mielőtt elindítod a weblapodat. A sebességen túl ez a másik olyan tényező, ami elengedhetetlen fontossággal bír.
Van még pár más rangsorolási tényező, amelyek közül némely apró előnyökkel jár, mint például a domain kora, vagy hogy a domain mennyi ideje aktív, de általában az ilyen elemekre nem érdemes túl sok időt fordítani. Olyan kevés értékük van, hogy inkább törődj a jó tartalmak megírásával és a linkek beszerzésével, ami sokkal hasznosabb lehet a jó rangsoroláshoz.
SEO tényezők a WordPressen belül
Mielőtt elkezdenénk egy profi SEO bővítményt használni – ilyenek például a Yoast SEO, a Rank Math és a SeoPress, van néhány dolog, amin az alap rendszerben is változtathatunk – és ami hatalmas változást jelent a keresőoptimalizálásunkon.
Fontos beállítanunk a keresőbarát url-eket. Az url az a hivatkozás, amit a böngésző fejlécébe beírunk – az adott weboldal, vagy aloldal webes hivatkozása. Ha megfigyeled az alap telepítésnél a böngésző fejlécben, az url struktúra így néz ki: https://valami.hu/?p=3426.
Ha ügyfelem vagy, valószínűleg ezzel soha nem találkoztál, mert minden esetben beállítom a szép url-eket, mielőtt átadok egy weblapot. Mindenesetre leírom, hogy kell beállítani, mert azért vagyunk itt. A fenti url struktúra a Google által is szeretett verzióban így kell, hogy kinézzen: https://valami.hu/csoda-szep-keresobarat-url/
Tegyük meg ezt a beállítást WordPress-ben. Az admin felületen menj a beállításokon keresztül, a közvetlen hivatkozásokhoz, majd válaszd ki a számodra megfelelő struktúrát. A nyíllal mutatott „Bejegyzés címe” lehetőség egy egyszerűbb honlapnál elegendő, viszont ha többet szeretnél elérni, akkor érdemes a screenshoton látható saját struktúrában testre szabnod az url-t. Ha ez megvan, kattints a mentés gombra legalul.
A keresőmotorok az ilyen könnyen olvasható URL-eket részesítik előnyben, ezért ez az első beállítás, amelyet meg kell változtatnod bármilyen weboldalt optimalizálsz.
Egy másik beállítás, amelyet megváltoztathatunk – és minden keresőoptimalizálási stratégia része – tartalom struktúra lesz.
A WordPress-ben található tartalom kategóriák és címkék szerint csoportosítható. Alapból két féle taxonómia van a WordPressben, ez a kategória és a címke. A kategória a nagy témákat csoportosítja magába, és hierarchiába szervezhető, a címke pedig a bejegyzéshez adható – kvázi kulcsszó funkciót betöltő csoportosítás. Nagyon megkavarhatja a keresőket az, ha a címke és a kategória nevek átfedésben vannak.
Maradjunk például az autóknál. Ha a kategória rendszeredben van olyan, hogy veterán, akkor ügyelj arra, hogy olyan címkéd NE legyen az oldalon, hogy veterán, mert a Google és más keresőmotorok nem tudják, melyikbe küldjék a felhasználókat, így néhány felhasználót a kategória linkjére fog irányítani, néhányat pedig a címke linkjére fog irányítani. Ennek az lesz az eredménye, hogy nem fogod tudni pontosan, hogy az adott cikket éppen honnan érték el – fals mérési eredményeket produkál a rendszer az Analitycsban. Arról nem is beszélve, hogy így duplán kell ugyanazzal dolgoznod. Ne bonyolítsd az életed, tedd ezt egyszerűvé a Google és saját magad számára, és ne legyen átfedés a kategóriák és a címkék között.
Nincs szigorú szabály a kategóriákra és a címkékre, Te döntöd el, hogyan használod őket. Viszont ha döntöttél, légy konvencionális! Egyes webhelyek kizárólag címkéket használnak, mások csak kategóriákat használnak, és sokan a kettő kombinációját használják. Mindaddig, amíg nincs átfedés, amíg nincs kategória és címke hasonló vagy azonos nevekkel, addig nem lesz gond.
Ha ezekkel megvagy, jöhet a finomhangolás a fent említett profi SEO bővítmények bármelyikével.
Ezek már a haladóbb szintű beállítások, amiket inkább érdemes szakemberre bízni. Ha úgy érzed, szükséged van szakértői támogatásra, a WordPress keresőoptimalizálásában bármikor szívesen segítünk.