Bizalom, ami a vállalkozásod illeti!
Amikor karrierről beszélünk, legtöbbször az alkalmazotti lét szépségei és buktatói kerülnek szóba, azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy a vállalkozói lét is a karrierépítésnek egy formája. Aki egy picit is benne van a vállalkozók világában, valószínűleg egyetért velem abban, hogy vállalkozni azt jelenti, hogy felfedezünk egy piaci rést, és meglátjuk benne az üzleti lehetőséget.
Ez nagy feladat, és mivel nagy feladat, így ritka az a vállalkozó, aki egyedül csinálja. Sőt, egyesek azt állítják (köztük én is), hogy a vállalkozó egyik legnagyobb értéke az, ha képes összehozni a megfelelő embereket az ötlete világra hozatalához. Az egyetlen probléma csupán az, hogy a másokkal való együttműködés néha teherré válhat.
Temérdek vállalkozót láttam már, aki túl sokat ígért a vállalkozása kezdeti időszakában, és egy kiforratlan alapra gyűjtött maga köré embereket. Ezek az emberek lehetnek partnerek, befektetők, vagy éppen pont az ügyfelek. Nincs annál kiábrándítóbb dolog, mint amikor jön az ügyfél, és kiderül, hogy a portékánk még használhatatlan, jelentős fejlesztésre szorul. Vagy éppen a célpiacunkat rosszul lőttük be, és hiába szuper a termék, amit kínálunk, még sincs rá kimutatható, profitábilis kereslet. Ezek a helyzetek az ügyfél szemében is, és a partnereid szemében is bizalomvesztést okozhatnak. Ez csak két példa a számtalan negatív forgatókönyv közül.
A befektetők, partnerek és alkalmazottak arzenáljának összegyűjtése egy dolog. De az, hogy rávedd őket arra, hogy teljes mértékben megbízzanak benned és az elképzeléseidben, teljesen más történet. És ez a történet bizony nélkülözhetetlen a vállalkozói sikerhez. A környezeted bizalma jelentősen megkönnyítheti, hogy az ötletedet életképes vállalkozássá fejleszd. Ez egy olyan komfortérzetet teremthet, amelyben az emberek úgy érzik, hogy kérdéseikkel és aggodalmaikkal bátran fordulhatnak hozzád. A visszajelzések pedig olyan felfedezésekhez vezethetnek, amik egyébként nem jutnának eszedbe, és ezzel hihetetlen magasságba kormányozhatod a vállalkozásod.
A bizalmi hármas
Vegyük például a potenciális befektetőkkel való kapcsolatunkat. Ebben a helyzetben a bizalom három részre bontható: őszinteség, megbízhatóság és hozzáértés.
A megbízhatóságot és a hozzáértést könnyű felfedezni. Ha egy befektető állja a szavát, általában az feltételezhető róla, hogy az illető megbízható. Míg egy sikeres vállalkozásokból álló befektetői portfólió azt is jelezheti, hogy a befektetőnek magának is megvan a kellő képessége ahhoz, hogy egy vállalkozást beindítson, tehát ért hozzá.
Az őszinteség már nehezebben megfogható, és ez az a pont, ahol azok, akik újak a vállalkozói szférában, megakadnak. Úgy lépnek be a kapcsolatba, hogy azt gondolják, a befektető minden lépésük felett ítéletet alkot, elemez, ezért bizonyos fejleményeket titokban tartanak. Persze, nehéz nyíltnak és őszintének lenni, amikor a dolgok nem mennek jól, viszont ezzel elszalasztod a lehetőségét annak, hogy olyan emberektől szerezz új szempontokat és meglátásokat, akik már megjárták ezt az utat.
Összességében a nyílt és őszinte kommunikáció a bizalom alapja. Vállalkozóként komfortosan kell éreznünk magunkat a kérdések feltevésében, és a tanácsok kérésében. A befektetők, partnerek és munkatársak tisztában vannak azzal, hogy senki sem ismeri az összes választ — még az alapítók sem. Biztosítalak arról, hogy senki nem fog megbüntetni a kétségeidért. Sőt, ha elismered azokat, az emberivé tesz téged, és magasabb szintre emelheti a feléd kialakult bizalmat.
Három módszer, amivel kiérdemelheted mások bizalmát
Bár a bizalomépítés bonyolult folyamat lehet, azt tapasztaltam, hogy bizonyos módszerek jobban működnek, mint mások.
Légy szavahihető! Amikor kapcsolatot létesítesz valakivel, akkor megállapodást kötsz arra, hogy maradéktalanul betartod az adott szavad. Ezt úgy éred el, hogy a legjobb önmagadat mutatod meg szóban és tettekben egyaránt, tiszta kommunikációval, transzparens megosztással és azzal, hogy mersz kérni. A tisztelet és az őszinteség együttérzést és együttműködést szül.
Vállald a felelősséget! Biztonságot nyújt az az érzés, amikor valaki mögötted áll, és számíthatsz rá. A befektetőid, partnereid és munkatársaid is ezt szeretnék kapni tőled. Látni akarják, hogy hajlandó vagy kiállni a csapatod mellett, még akkor is, ha probléma merül fel. Bármit tesz a csapatod egy tagja, a felelősség mindig nálad kell, hogy maradjon. A te vállalkozásod, tied a felelősség.
Ha hibáztatsz vagy ujjal mutogatsz, az nem segít. Fejleszd ki a csapaton belüli bizalmat példamutatással. Ahelyett, hogy elbújnál, amikor valami nem sikerül, inkább vállald fel a hibáidat, és találj olyan megoldást, amely mind a te számodra, mind a csapatod számára elfogadható.
Légy közvetlen! Amikor új embereket veszel fel a címlistádba (pl. befektetőket, partnereket vagy alkalmazottakat), ismerd meg azokat az embereket, akikkel személyesen fogsz együtt dolgozni. Hívd meg őket kávézni, vagy beszélgess velük egy üzleti ebéd keretében. Így biztosra mehetsz, és sokkal hatékonyabban el tudod nyerni a leendő partnered támogatását.
Ez a megközelítés a munkahelyi morált is javítja, mivel a közvetlen felettesükben bízó alkalmazottak kiegyensúlyozottabbak. Szánj energiát arra, hogy érdeklődést mutass! Jobban megismerheted azokat, akikkel együtt dolgozol, ha rendszeresen megkérdezed őket a dolgaikról. Azonban mindig győződj meg a kérdés feltevése előtt arról, hogy a kérdéseidre te is hajlandó volnál-e válaszolni. Kérdezd a szenvedélyeikről, érdeklődési körükről és hobbijaikról. Tudd meg, mit találnak ideálisnak a munkahelyükön, hogyan dolgoznak, és mi inspirálja őket a sikerre.
Vállalkozóként az egyik legfontosabb dolgod a kapcsolataidat illetően, hogy figyelsz rájuk, ápolod őket.
Csodákat tehet a vállalkozásoddal, ha tartod a szavad, ha nyíltan és közvetlenül kommunikálsz, ha jelen vagy a csapatodnak. Ezek a viselkedési módok segíthetnek a hosszú távú bizalom kialakításában, és segítenek átvészelni szinte minden vihart, ami a vállalkozásodat sújtja.
A bejegyzést Dustin White 3 Trust-Building Tips Every Entrepreneur Should Take to Heart című cikke inspirálta.