A vállalkozásod a közösségi médiában
Talán Te is hallottad már azt a mondást, hogy a tartalom a király (Content the King!). Manapság ez a kijelentés erősebb, mint valaha. A tartalommarketing és a tartalomtervezés kulcsfontosságú eleme a márkaépítés és a marketing sikerének. A személyes márkáktól a több ezres létszámú multinacionális vállalatokig minden vállalkozó és cégtulajdonos új módszereket keres a márkaismertség, a leadek, a közönség bevonására, a követők számának növelésére és a SEO-rangsorolás emelésére.
A tartalommarketing az értékes tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosít. Mindezt azért, hogy vonzza és megtartsa a célközönségedet és sikeres vásárlói cselekvéseket ösztönözzön.
Ha azonban új vagy a tartalommarketingben, vagy éppen most újítod meg a tartalmaidat a vállalkozásod számára, akkor a tartalomtervezést a keret kialakításával kell kezdened. Ezt szolgálja az öt lépéses keretrendszer, amit itt alább bemutatok.
Egyre több az inger, egyre nagyobb az éhség a megragadó tartalomra. Ezzel a cikkel az a célom, hogy segítsek alkalmazkodni ehhez a tartalom éhséghez, és támogassam a vállalkozásodat abban, hogy releváns, érdekes és rendszeres tartalmakat tudj gyártani a követőidnek.
Vágjunk is bele!
Az öt lépéses keretrendszer
1. Cél meghatározása
Tisztázd le először, mi a célja magának a kommunikációdnak! Gondold át, hogy vállalkozásod hogyan oldja meg ügyfeleid problémáit és hogyan ad nekik értéket!
Legyen világos a szándékod arról, amit a tartalom megosztástól remélsz. Például eladási folyamat elindítása, letöltés, videó megtekintés, e-mail feliratkozás, vagy épp az ügyfélkapcsolat ápolása.
2. Célközönség figyelmének a felkeltése
Találd ki, kihez szeretnél szólni! Tervezz olyan tartalmat, amire az ideális fogyasztói csoportod rezonálni fog. Használd a perszónáidat és dolgozz az ő problémáival! Ehhez a Belülről jövő márkaépítés könyvemben lévő célközönség fejezetben találsz munkalapot.
Minél inkább a célközönséged nyelvén tudsz beszélni, annál jobban tudsz majd kapcsolódni hozzá, és annál nagyobb lesz a konverzió.
3. Márkatörténet
A márkád története az, ami egyedivé tesz téged és megkülönböztet a versenytársaidtól. A tartalmaidnak tükröznie kell azt a történetet, amit hozol magaddal.
4. Cselekvési terv
Itt az ideje, hogy megszervezd magát a tartalomgondozási metodikádat. Határozd meg, ki a felelős a tartalomtervezési, tartalom készítési és terjesztési ütemterv elkészítésében (te műveled, vagy kiszervezed). Ez a terv szorosan veled lesz márkaépítés és a kommunikációd során.
5. Teljesítménymérés
Válassz ki egy eszközt, amely a tartalmi teljesítmény adataid fogja megjeleníteni számodra. Ennek segítségével fogod tudni optimalizálni a munkádat!
Legalább három hónapig kövesd nyomon a tartalmaid teljesítményét, hogy megtudd, melyik a közönség által leginkább szeretett és olvasott tartalom. A marketing a kreativitás és adatelemzés egyvelege, így mindkét agyfélteke kell hozzá.
Közösségi profil: a vállalkozói márkád landing page-e
Érdemes úgy gondolni minden egyes közösségi média profilra, mint személyes márkád landing page-ére. Ezt szem előtt tartva, íme öt dolog, amit figyelembe kell venned, amikor a közösségi médiacsatornáid vizsgálod.
1. A közösségi média jelenléted összhangban van a vállalkozásoddal és a személyiségeddel?
Egyértelműen beazonosítható vagy? Ha olyan azonosítót tudsz magadénak, amely a teljes neved, vagy a vállalkozásod neve, sokkal könnyebb lesz az emberek számára megtalálni téged, sőt, még jobb, ha megpróbálod biztosítani ugyanazt az azonosítót minden csatornán, és ha lehet, kerüld a számok vagy az aláhúzás használatát.
2. A logód, a vállalkozásod neve, a weboldalad, a rád jellemző hashtaged és a biod naprakész és minden csatornán ugyanaz?
Ha nem, akkor itt az ideje, hogy minden csatornán finomítsd és szinkronizáld őket, hogy minden platformon egységes legyen a márkajelenléted.
3. Ha már a következetességnél tartunk, a harmadik pont az elmúlt hónapok közzétett tartalmainak áttekintése
Rendszeresen posztolsz, vagy napok, hetek vagy akár hónapok telnek el a posztok között? Minél következetesebb a posztolási ütemezésed, annál valószínűbb, hogy növelni fogod vele a követőid számát és az elkötelezettségét.
Jegyezd meg, hogy mely tartalmi témák és formátumok generálják a legnagyobb elkötelezettséget, és hozz létre többet belőlük. Add meg a közönségednek azt, amit szeret, cserébe ők meg fogják osztani a saját csatornájukon, és később vissza fognak térni még többért. A tartalmaid következetes megosztása és megvitatása új hivatkozásokat nyit a keresőmotorok számára, hogy felfedezzék és több emberhez juttassák el termékeidet és szolgáltatásaidat.
4. Nyomon követed a közösséged növekedését, fejlődését és elkötelezettségét?
Ha még nem követed, érdemes elkezdened. Számos felhasználóbarát eszköz létezik, amelyek segítenek nyomon követni ezeket az információkat.
Az egyik ilyen eszköz a Business Manager.
5. Pareto elv
Ne feledkezz meg a 80/20-as szabályról. A 80/20 szabály a nem promóciós és promóciós tartalmak közötti egyensúlyt jelenti a közösségi médiában.
A közösségi médiában töltött időd 80%-át a közösségeddel való kapcsolattartásra, az aktuális beszélgetésekbe való bekapcsolódásra és a követőid posztjainak kommentálására kell fordítanod. A fennmaradó 20%-ot a termékednek és szolgáltatásaidnak népszerűsítésére fordíthatod.
Ha a csatornáidon töltött összes időd a vállalkozásod népszerűsítésére és semmi másra nem fordítod, az emberek végül nem fognak odafigyelni rád. Ezért összpontosíts kevesebbet a konverziókra és többet a minőségi beszélgetésekre!
Kommunikációs tippek
Amikor tartalmat készítesz, próbálj meg az érzelmekre hatni!
Nevezd nevén a célcsoportot! (pl.: Anyukák figyelem!, Vállalkozótársaim!, Coachok, edzők, tanácsadók, most nektek hoztam valamit!)
Legyen figyelemfelkeltő kép/videó/formázás. A képre mindig tegyél szöveget, hogy a sebes görgetésben is lássa az olvasó, miről fog szólni a poszt. Ez a szöveg állítja meg a görgetésben.
Legyen konkrét célja a bejegyzésnek. Tudd Te is, és tudasd az olvasóval! (Kattints!…)
Ha a terjedés a cél, akkor vedd rá, hogy hozzászóljon, megossza, interakcióba lépjen a poszttal.
Időzítsd be, vagy mentsd el vázlatként (pl. Business Manager) azonnal, amikor eszedbe jut!
Készíts el plusz 2–3 verziót belőle több hétre előre! Nembaj, ha a látogató ugyanazt a tartalmat többször is látja. A lényeg, hogy több verzió legyen, ne ugyanaz a körítés.
Mire jó a tartalomnaptár?
Tartalom létrehozása időbeli elkötelezettség, amellyel mindannyian küzdünk. Saját személyes márkád fő tartalom marketingeseként nehéz lehet következetes, minőségi tartalmakat létrehozni, amelyeket megoszthatsz a közönségeddel. Kétségtelen, hogy a leghasznosabb dolog, amit személyes márkád érdekében tehetsz, ha időt szánsz a tartalmi naptárad elkészítésére.
A közösségi médiában megosztott tartalmak többsége a rövid életciklusú és a gyors ütemű információmozgás miatt valós idejűnek hat, de a valóságban a tartalmak nagy része előre megtervezett, és egy tartalomnaptárból származik.
Egy saját naptár segítségével előre elkészítheted az örökzöld és szezonális tartalmakat, így a hétköznapokban a valós idejű, aktuális beszélgetésekben való részvételre összpontosíthatsz. Javaslom, hogy a tartalmi naptárat készítsd el 30 napra előre.
Tartalomnaptár tervezés három lépése
1. Tervezd be a közelgő eseményeket!
A legelső lépés az, hogy felméred, milyen szezon, ünnep, konferencia, termékbemutató, kampány és iparági események relevánsak és zajlanak a hónapban, amelyekre tartalmat készíthetsz. Végső soron ez a gyakorlat lefedi a következő havi tartalomnaptárad gerincét, amelyet tovább bővíthetsz.
2. Határozd meg a tartalmaid formátumát!
Miután felvázoltad, milyen tartalmat kell előkészítened, elkezdhetsz gondolkodni azon, hogy milyen tartalmi formátum fog a legjobban működni az egyes bejegyzésekhez.
Egy jól megtervezett tartalmi naptárnak többféle formátumot kell tartalmaznia, amelyek a célügyfeleid érdeklődéséhez és viselkedéséhez igazodnak. Ahhoz, hogy a fogyasztói csoportodon belüli niche-személyiségeket megszólítsd, a legjobb, ha hosszú és rövid formátumú tartalmakkal is rendelkezel, amelyeket megoszthatsz az összes személyes márkacsatornádon.
A hosszú formátumú tartalmak olyan bejegyzések, mint a cikkek, leírások, iparági összefoglalók vagy tanulmányok, szakértői körképek, sajtóközlemények, Facebook Live streamek, vagy webináriumok.
A rövid formátumú tartalmak olyan posztok, mint az idézetek, gyors tippek vagy hackek, mémek, GIF-ek, infografikák, mikrovideók, blogok, Snapchat-posztok, Instagram-sztorik vagy ajánlások. Bizonyos típusú tartalmak több kedvelést, követést és elkötelezettséget vonzanak attól függően, hogy milyen platformon osztják meg őket.
3. Mik lesznek a vásárlói útvonal egyes üzenetei?
Miután meghatároztad a szezonális tartalmakat, a következő dolog, amit át kell gondolnod, hogy milyen tartalomra van szükség a vásárlói útvonal egyes szakaszaiban.
A vásárlói útvonal önmagában egy hatalmas téma. Itt csupán a leglényegesebb dolgokat vesszük, hogy tudj tervezni, és elgondolkodhass a megfelelő üzenetek, tartalmak kiválasztásán és létrehozásán az egyes szakaszokhoz.
A vásárlói útvonal szakaszai:
Az első szakasz a tudatosítás.
A második szakasz a megfontolás.
A harmadik szakasz a vásárlás.
A negyedik szakasz a megtartás.
Az ötödik és egyben utolsó szakasz pedig az utánkövetés.
A vásárlói útvonaltérkép azt mutatja meg, hogyan fogsz kommunikálni és értékesíteni a közönségednek az online és offline érintkezési pontokon keresztül, amelyekkel az ügyfeleid kapcsolatba kerülnek.
Gondolj az érintkezési pontokra úgy, mint az összes olyan helyre, ahol ügyfeleid kapcsolatba lépnek veled, és ahol zökkenőmentesen támogathatod a vásárlás befejezését. A gyakori érintkezési pontok közé tartoznak az értékesítési oldalak, a GYIK oldal, a vásárlói vélemények és természetesen a kapcsolatfelvételi űrlap.
Összefoglalás
A tartalommal foglalkozni még leírás szinten is egy hatalmas téma. Szakmailag az én feladatköröm addig terjed, hogy mit rakjunk a weblapra. Ebben tudok hathatós segítséget nyújtani számodra.
Ha a weblapodon van egy szuper tartalom, és tudod, mit akarsz mondani a célközönségednek, akkor a social média jelenléted gyerekjáték lesz. Ha fogalmad nincs, hogyan indulj, ez esetben érdemes átgondolni az alapokat és adott esetben szakértői segítséget kérni.
Ha van egy ötleted, valósítsuk meg!